Werven vrijwilligers

Voor het werven van nieuwe vrijwilligers moet je als organisatie goed zichtbaar zijn en zorgen voor voldoende communicatie. Dit is voor een individuele organisatie niet altijd makkelijk te organiseren, aangezien de beperkte menskracht grotendeels nodig is voor het primair proces: intake, matching en begeleiding cliënten en vrijwilligers. Als netwerk kunnen deelnemers dit gezamenlijk oppakken, bijvoorbeeld door voor publiciteit in lokale media (artikelen en advertorials) te zorgen en door pr-materialen zoals flyers en banners te maken en gericht te verspreiden. Door het netwerk als geheel en de aangesloten leden afzonderlijk goed te presenteren, krijgen (potentiële) vrijwilligers een goed beeld van de diversiteit en kunnen vrijwilligers geworven worden voor bestaande en nieuwe activiteiten van de netwerkpartners.

Zij kunnen als netwerk bovendien makkelijker binnenkomen bij het onderwijs. Vooral zorg- en welzijnsopleidingen herbergen een groot potentieel aan zorgvrijwilligers. In Rotterdam is er bijvoorbeeld de afspraak tussen de opleidingen SPH en MDW van InHolland en MVZ 010 dat de vrijwillige inzet van de studenten via het netwerk loopt en niet via de afzonderlijke organisaties. Deze samenwerking is op jaarbasis goed voor de vrijwillige inzet van meer dan driehonderd studenten. Alle eerstejaars doen een kennismaking bij een van de organisaties. Vrijwilligerswerk Rotterdam organiseert gastlessen op de opleidingen, en meet-and-greets tussen de studenten en de netwerkdeelnemers.

Draag bij aan deze website

Geef uw tips, voorbeelden en opmerkingen.


Een bijlage is optioneel. Bestandsformaat: pdf.
De maximale bestandsgrootte is 32 MB.
Na het plaatsen ontvangt u een e-mail ter bevestiging.
Het e-mailadres wordt niet bij uw bijdrage getoond.